linkedin
facebook
twitter

Sprekers 11 februari VNT seminar tijdens ABN AMRO toernooi

Kenneth is director van Coach2Competence dat coaches en sportorganisaties begeleidt. Hij is een uiterst gedreven coach, spreker en mentor die vanuit een holistische visie een doelgerichte begeleidingspraktijk brengt.

Reeds 20 jaar is Kenneth gepassioneerd bezig met het begeleiden van toptennissers en het opleiden van coaches. Kenneth wil mensen graag helpen en weet hierbij kennis en inzicht te vertalen naar een concrete aanpak.
Hij heeft zich 15 jaar ingezet voor Toptennis Vlaanderen en atleten als Kirsten Flipkens, Yanina Wickmayer, Alison Van Uytvanck, Ruben Bemelmans, Kimmer Coppejans, etc… intensief begeleidt.
Als expert consulent heeft hij o.a. Team Clijsters biomechanisch advies verleent, was hij de sport-specifieke conditietrainer van Yanina Wickmayer en begeleidt hij nog verschillende coaches van jeugdspelers.
Kenneth is momenteel de drijvende kracht achter Multi SkillZ (www.multiskillz.com), de methode die de psycho-motorische ontwikkeling als basis voor de tennistieke vooruitgang invult.
Kenneth is een inspirerende coach die graag zijn visie en passie m.b.t. het ontwikkelen van spelers met jou deelt tijdens dit congres.
In een inleidende sessie verscherp je samen met je collega’s je idee en visie over het ontwikkelen van je spelers en wat dit kan betekenen voor je begeleiding en de werking van je tennisschool.
Vervolgens staan we stil bij welke spelgerichte strategieën je aanpak op de baan kunnen verbeteren. Je krijgt een concreet kader mee dat je helpt bewuster en gerichter je training vorm te geven. Met het vizier op scherp worden de succes strategieën op de baan gedemonstreerd. Tijdens de concrete toepassing wordt geduid hoe deze strategieën zowel recreatieve, competitieve als toptennissers kunnen dienen.
Je gaat naar huis met een plan van aanpak en concrete oefenstof.

 

Motorisch leren: uitlokken van een onbewust leerproces.
In deze presentatie worden de tennisleraren op de hoogte gebracht van de wetenschappelijke inzichten op het gebied van motorisch leren. In het bijzonder wat we weten over bewust (expliciet) en onbewust (impliciet) motorisch leren. Wat houden beide manier van leren in? Wat zijn de voor- en nadelen van expliciet/impliciet leren tennissen? En; wat kan een leraar/trainer concreet doen (keuze voor opdracht, instructie, materiaal en oefenvorm) als hij een impliciet motorisch leerproces wilt uitlokken? De presentatie wordt gegeven door Marjan Kok.

Marjan Kok is bewegingswetenschapper en werkt als docent en onderzoeker aan de Faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen, Vrije Universiteit, Amsterdam. Ze geeft les aan studenten bewegingswetenschappen, sportcoaches en bewegingsonderwijzers over wetenschappelijke inzichten in motorisch leren en consequenties voor de bewegingspraktijk. Haar onderzoek richt zich op de effectiviteit van verschillende motorische leermethoden in het bewegingsonderwijs.

 

Ivo Van Aken Tennis Vlaanderen. In 1979 startte Ivo Van Aken als Technisch Directeur van Tennis Vlaanderen, het toenmalige VTV.
Tijdens deze periode was hij ook een aantal jaren kapitein van het Fed Cup team. In 2002 werd dit team wereldkampioen.
Ivo was de coach van het tennisteam voor de Olympische Spelen van Barcelona, Atlanta en Sydney Coach. In Sydney behaalde het team de bronzen medaille in dubbel.
De Internationale Tennisfederatie selecteerde Ivo van 1995 tot 2005 als lid van de ITF Coaches Commission.
Vanaf 1985 was Ivo regelmatig spreker op de Internationale trainerscongressen van de Internationale Tennisfederatie, de Europese Tennisfederatie en vele buitenlandse tennisfederaties. 

Coachen is per definitie uitdagend maar vandaag zijn er enkele specifieke uitdagingen waar tenniscoaches mee moeten dealen. Het kiezen van de juiste coaching-stijl om spelers optimaal te ontwikkelen is zeker een eerste uitdaging. Reeds jaren worden jongeren opgevoed om assertief te zijn en sportpsychologen deden heel wat onderzoek naar de ideale coaching-stijl om spelers te motiveren. De vraag is of beiden hand in hand gaan en of coaches hier dagdagelijks correct gebruik van maken. Een tweede uitdaging is het correct tactisch en technisch ontwikkelen van talenten via een game based approach.

Ten derde worden we in de sport bedolven onder sport-technologische tools. Video- en matchanalyse-systemen, spelervolgsystemen, HR & HRV meetapparatuur, GPS, … Een aantal professionele sporten zweren bij het belang van het integreren van data verzameld via deze tools. Zijn deze tools en het verwerken van data ook al voldoende doorgedrongen bij tennis? Om te eindigen zie ik voor nationale en internationale federaties een enorme uitdaging in de opmaak van de competitiekalenders. Het nut van competitie is wereldwijd aanvaard maar zijn de kalenders ook per leeftijdscategorie afgestemd op de ontwikkeling van de speler en op een optimale periodisering en kwetsuurpreventie?

Aanmelden VNT seminar 11 februari (GRATIS voor VNT leden) VOL=VOL

Aanmelden VNT seminar 11 februari (GRATIS voor VNT leden) VOL=VOL