linkedin
facebook
twitter

Interview Roderik Bratianu

Door: Sophie Asberg, auteur van het jeugdtennisboek ‘Zeker een Beker, de enige coach die in je tennistas past’ (www.zekereenbeker.nl), freelance redacteur en tennislerares.

Trainer: Roderik Bratianu (1984)
Trainer bij: Bratianu Tennis, Amsterdam
Licenties: A en B
Specialisme: Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) / NLP coach

Verplichte bijscholing: wat, waarom, hoe?
We zijn er inmiddels alweer aan gewend: verplichte bijscholing. En het cursusaanbod groeit. Maar welke bijscholingsmodules kies je? En waarom? Volg je bijvoorbeeld een module die je ‘gewoon interessant’ vindt of één die precies aansluit bij jouw persoonlijke situatie als trainer, zodat je je kwaliteit in je werk direct verhoogt?
In een serie interviews praat de Vereniging van Nederlandse Tennisleraren met tennisleraren over hun ontwikkeling en hun visie op verplichte bijscholing. In deze aflevering is de Amsterdamse tennistrainer Roderik Bratianu aan het woord.

Als jeugdspeler behoorde hij tot de top van Nederland en ook rook hij aan het leven als prof. Rook, want door verschillende factoren, waaronder een zware knieblessure, besloot hij om niet verder te tennissen maar bewegingswetenschappen te gaan studeren en zijn A en B licentie te halen. In de periode tussen 2011 en 2014 schoolde hij zich ook tot NLP Coach (Neuro Linguïstisch Programmeren), een mooie specialisatie die hij in zijn lessen integreert. En bovendien één die zichtbaar bij hem past: Bratianu is evenwichtig, invoelend, luistert goed en communiceert makkelijk.

Bratianu die zelf al weer ruim tien jaar in het vak zit, vindt verplichte bijscholing een goede zaak. Bratianu: “Ik vind dat je je als vakman of vakvrouw dient te interesseren in de ontwikkelingen op je vakgebied. Bovendien maakt het je werk veel leuker als je je erin verdiept. Ik sta niet per se achter het verplichte karakter maar voor de start is een stok achter de deur prima. Het is goed dat er nu een beweging op gang komt waarbij trainers zich gaan ontwikkelen. Voor mezelf is permanente ontwikkeling eigenlijk geen verandering. Ik ben altijd wel op zoek geweest naar meer kennis. Alleen lesgeven vond ik te weinig. Mijn lessen gingen op zich goed maar toch had ik vaak het idee dat ik te weinig wist, soms schakeltjes miste.”

Tussen 2011 en 2014 voegde Bratianu daarom een belangrijke schakel toe aan zijn keten. In die periode ontwikkelde hij zich tot NLP coach (niveaus 1,2 en 3) en inmiddels kan hij NLP niet meer uit zijn leven wegdenken. De cruciale prikkel om zich in NLP te gaan verdiepen kreeg Bratianu tijdens de opleiding voor zijn B licentie, en misschien was er onbewust al een zaadje geplant in zijn eigen tennisjeugd. Bratianu blikt terug: “Tijdens mijn stage werkte ik met drie top jeugdspelers, de nummers één, twee en drie van Nederland. Maar al snel ontdekte ik dat ze alledrie, vooral tijdens wedstrijden, ergens blokkeerden terwijl ze supergoed waren. Ik zag en voelde dat ze in hun prille carrière tegen min of meer dezelfde obstakels aanliepen die ik destijds als jeugdspeler ook ervoer, zoals bijvoorbeeld het niet benutten van je potentieel, het missen van plezier in het spelletje en veel frustraties. Ik legde mezelf als jeugdspeler nog eens onder de loep en reflecteerde op mijn eigen tenniscarrière, maar daarmee kon ik toch nog steeds niet goed duiden wat nu precies de oorzaak van die obstakels bij mijn pupillen was. Toen ik bij collega trainers en mijn stagebegeleiders te rade ging wisten zij het eigenlijk ook niet. Dat was het moment waarop ik voelde: hier moet ik iets mee gaan doen. Ik ben me toen eerst gaan verdiepen in een aantal boeken op het gebied van psychologie en uiteindelijk kwam ik uit op NLP. Dat sprak me heel erg aan. Persoonlijk, maar ook zag ik dat ik er in mijn werk als trainer veel mee zou kunnen.”

Wat is NLP? Kort omschreven is het een effectieve methode om snel inzicht te krijgen in de drijfveren en motivaties van je eigen handelen. Door de toepassing van NLP, waarbij verschillende technieken worden gebruikt, word je je bewust van je waarnemingen, gedachtepatronen en gedrag, zodat je als dat nodig is, blijvende veranderingen in je communicatie en gedrag kunt maken en tot betere resultaten kunt komen. Een belangrijke ‘taak’ van de NLP coach is dat hij met de klant aan de slag gaat met de vraag: werken de dingen voor jou zoals je wilt dat ze werken? Om vervolgens met hem of haar naar een oplossing te zoeken als (gedrags)verandering wenselijk is om uiteindelijk te bereiken wat voorheen moeilijk leek.

De NLP opleiding heeft Bratianu veel gebracht: “Voor mijzelf heb ik gemerkt dat ik NLP echt heb moeten ondergaan. Het heeft me onder meer veel inzicht gegeven in mezelf; in mijn manier van denken, in mijn gedrag, in mijn manier van communiceren etcetera. Door die bewustwording ben ik in staat geweest om mijn handelen aan te passen waar ik dat nodig vond. Als trainer ben ik door NLP beduidend meer ruimte gaan geven aan mijn leerlingen. Waar ik voorheen vooral informatie aan het zenden was, sta ik nu veel meer open voor wat mijn leerling ervaart. Doordat ik zo het wereldbeeld van mijn leerling beter leer kennen, kan ik ook veel efficiënter en makkelijker sturen. Het coachen op deze manier gaat me goed af en het leuke is dat je tegelijkertijd een verbinding met je leerling creëert, want je zit meer op één lijn. Die betrokkenheid vind ik fijn. Verder heb ik door NLP, maar ook dankzij mijn eigen achtergrond als tennisser en mijn opleiding tot tennisleraar, de vaardigheid goed ontwikkeld om doortastend te zijn. Ik kan vrij snel zien en voelen waaraan gewerkt moet worden, wat het ook is. Natuurlijk is het soms even puzzelen, maar mijn ervaring is dat ik daarin inmiddels behoorlijk kundig ben geworden.”

Hoe gebruikt Bratianu NLP praktisch in zijn lessen? Bratianu: “NLP kent veel technieken maar ze zijn niet allemaal toepasbaar op de baan, zoals bijvoorbeeld hypnose. Daarom werk ik vaak met elementen uit de technieken die ik ken. Wat ik regelmatig doe in de les is bijvoorbeeld ‘ankeren’ waarbij je je leerling in gedachten en gevoel laat teruggaan naar een bepaalde kleur, geluid, geur of beeld die een herinnering oproepen, waar de leerling vervolgens een positieve handeling op de baan aan kan koppelen, zonder dat ik een technische aanwijzing geef. Iets anders simpels wat ik integreer in mijn training is bijvoorbeeld je leerling laten formuleren wat hij of zij wil: wat in de plaats komt van de gedachte van je leerling wat hij juist níet wil, de bal in het net slaan of wéér een dubbele fout. Het leuke is dat het werkt.”

Hoe ziet Bratianu zichzelf over pakweg vijf jaar? Bratianu kijkt in de verte, denkt even hardop na en concludeert dan: “Over vijf jaar zal ik een combinatie hebben gemaakt van training geven op wedstrijd – en lager niveau en het begeleiden van mensen als NLP coach buiten de tennisbaan. Je leerlingen helpen met forehands, backhands, noem maar op, is super leuk, maar anderen helpen en ze een gelukkiger leven zien leiden vind ik echt ook magisch.”

Geïnspireerd geraakt? Kijk dan voor het cursusaanbod NLP in de cursuszoeker van centrecourt.nl en houd de VNT berichtgeving in de gaten.