linkedin
facebook
twitter
Vereniging van Nederlandse Tennis Leraren

Interview Manuel Bouman

Door: Sophie Asberg, auteur van het jeugdtennisboek ‘Zeker een Beker, de enige coach die in je tennistas past’ (www.zekereenbeker.nl), freelance redacteur en tennislerares.

 

Trainer: Manuel Bouwman (1969)

Club: LTC Startbaan

Licenties: A en B

Specialismen: Action Type en bewegingsscholing 

 

Verplichte bijscholing: wat, waarom, hoe? 

We zijn er inmiddels alweer aan gewend: verplichte bijscholing. En het cursusaanbod groeit. Maar welke bijscholingsmodules kies je? En waarom? Volg je bijvoorbeeld een module die je ‘gewoon  interessant’ vindt of één die precies aansluit bij jouw persoonlijke situatie als trainer, zodat je je kwaliteit in je werk direct verhoogt?

In een korte serie interviews praat de VNT met tennisleraren over hun ontwikkeling en hun visie op verplichte bijscholing. In deze aflevering is Manuel Bouwman aan het woord. Tweeëndertig jaar geleden begon hij zijn carrière bij Popeye Goldstar en nu traint hij al weer  zeven jaar bij LTC Startbaan. Bouwman werkt zowel met recreatieve spelers als met prestatieve (top) jeugd en professionals.

De verplichting tot permanente bijscholing vindt Bouwman een gezonde ontwikkeling maar het cursusaanbod kan naar zijn idee nog veel beter worden afgestemd op de trainer. “Alles staat zichtbaar nog in de kinderschoenen”, aldus Bouwman. 

Twaalf jaar geleden verdiepte Bouwman zich in sportcoachen volgens de principes van Action Type (AT). Niet vanuit een verplichting, maar omdat hij een vakman is met interesse voor de sport èn het besef dat bijscholing noodzakelijk is om als trainer te blijven groeien. Inmiddels is AT zijn specialisme geworden en kan hij iedereen aanraden om AT in zijn of haar bijscholingsprogramma op te nemen. Bouwman verwondert zich en noemt het zelfs onprofessioneel, dat AT nog niet in de basisopleiding van de KNLTB zit. Want als iets zich leent voor AT dan is het wel tennis. Bovendien heeft hij ervaren dat AT werkt. En wat werkt, zo stelt Bouwman, is waar. 

In de kern komt AT erop neer dat iedereen een aangeboren structuur heeft, één van de zestien action types, waardoor we onbewuste manieren hebben van waarnemen, voelen, denken en bewegen. AT geeft inzicht in deze voorkeuren van doen en laten, maar achter het Type komt de unieke persoon tevoorschijn die het onderlinge verschil maakt tussen mensen van het zelfde type.

Hoe raakte hij geïnspireerd? Bouwman: “Eigenlijk kwam het boek van Jan Huijbers en Peter Murphy ‘Totaalcoachen, begeleiden met action type’ plotseling voorbij, maar toen ik het voorwoord las en me verder ging verdiepen vielen er bij mij meteen allerlei kwartjes. Het sloot perfect aan bij hoe ik training en coaching zie. Het was bijna zo dat wat in het boek stond ik daarvóór nog niet kon verwoorden. AT is geen vaststaand iets, maar een basis die je vervolgens zelf interpreteert. Ook werkt het heel erg naar de eenvoud toe, dat vind ik een ander mooi aspect.”

De groepstrainingen van Bouwman kenmerken zich door een combinatie van discipline en spelen, met als fundament AT. Maar dat laatste hoeft eigenlijk niet te worden benoemd want Bouwman is verweven met AT. Bouwman: “Ik probeer bij mijn leerlingen altijd een open geest te creëren. Dat doe ik bijvoorbeeld door in de training veel spelvormen te gebruiken. Uiteraard wèl altijd om punten, want dat is tenslotte tennis. In dat kader vind ik ‘beginnersgeest’ een mooi begrip. Dat komt overigens ook voor in het boek. Verder ken ik uiteraard van al mijn leerlingen hun AT indicatie en die houd ik in de communicatie met hen dan ook altijd in mijn achterhoofd. Motorisch bekijk ik mijn leerlingen vanuit de twee basisvormen van bewegen: ‘walking top’ en ‘walking bottom’ en kijk ik of de heup-schouder lijn geassocieerd of gedissocieerd is. Dit laatste heeft consequenties voor de versnelling in de slagen. Ten slotte stel ik mijn leerlingen veel vragen want ik weet natuurlijk ook niet alles van hen. Bovendien vind ik het belangrijk om te trainen in een sfeer van openheid, waarin mijn pupillen zich durven te uiten en ook fouten durven te maken. Dat zijn namelijk absoluut zaken die horen bij een adequaat leerproces.”

Geïnspireerd geraakt? Houd dan de cursuszoeker op centrecourt.nl goed in de gaten, want gedurende het jaar zijn er losse modules op het gebied van AT.